Eksperci przyglądający się rozwojowi kawy specialty są zgodni – w 2024 roku pojawi się kilka nowych trendów związanych z branżą, a te które towarzyszyły nam dotychczas, mają się pogłębić. Coraz więcej mówi się też o nadejściu czwartej fali kawowej, która najprawdopodobniej będzie przeciwstawna do trzeciej fali. Czego możemy się zatem spodziewać w tym roku?
Zrównoważony rozwój
Świadomość konsumentów dotycząca pochodzenia różnych produktów, w tym kawy, nieustannie rośnie. Coraz więcej osób chce wiedzieć skąd pochodzą ziarna, jak są uprawiane i zbierane oraz jakie wynagrodzenie otrzymują za swoją pracę hodowcy. W większym stopniu przywiązujemy uwagę do tego, czy cały proces jest zrównoważony i czy nie wpływa negatywnie na lokalne środowisko oraz planetę. Wyrazem tego są również nowe rozporządzenia i rygorystyczne przepisy, takie jak European Green Deal. Producenci będą zatem musieli zadbać o to, aby sprzedawana przez nich kawa była odpowiednio pakowana, a cały proces jej pozyskiwania jak najbardziej zrównoważony. W tym roku możemy spodziewać się większej liczby innowacyjnych produktów, które będą odpowiadać na rosnące oczekiwania konsumentów.
Sztuczna inteligencja
AI dynamicznie wkracza w wiele aspektów naszego życia. Spore możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji dostrzegła także branża kaw specialty. Możemy się spodziewać, że wpłynie ona zwłaszcza na proces uprawy. Dużo mówi się m.in. o optymalizacji rolnictwa. Eksperci przewidują również, że powstaną inteligentne ekspresy, które zapewnią doskonałe efekty parzenia kawy w domu. Analiza danych wykonywana przez AI może też zostać wykorzystana w strategiach marketingowych, które będą ukierunkowane na lepsze dopasowywanie produktów do preferencji konsumenta.
Influencerzy jako nowe autorytety
Media społecznościowe, a zwłaszcza platformy takie jak TikTok, odgrywają coraz większą rolę w edukacji na temat kawy. Influencerzy, dzieląc się swoimi metodami parzenia i ulubionymi narzędziami, stają się nowymi autorytetami w dziedzinie kawy, zmieniając sposób, w jaki konsumenci poznają i eksperymentują z kawą. Ta zmiana paradygmatyczna zmniejsza powoli zależność od tradycyjnych kawiarni jako źródeł wiedzy o kawie. Wpływ influencerów sięga również poza media społecznościowe, inspirując do tworzenia nowych smaków i metod parzenia, co przyczynia się do ewolucji kultury kawowej.
Popularność akcesoriów premium
Rynek akcesoriów do kawy premium rozwija się dynamicznie. Marki takie jak Fellow wzbudzają zainteresowanie innowacyjnymi produktami, które łączą design z funkcjonalnością. Rosnące zainteresowanie wysokiej jakości akcesoriami świadczy o chęci konsumentów do inwestowania w bardziej zaawansowane narzędzia do parzenia kawy w domu. Przykłady popularnych akcesoriów premium, to: młynki do kawy z precyzyjną regulacją grubości mielenia, zaawansowane termometry i wagi z funkcją timera, a także elegancko zaprojektowane dzbanki do parzenia kawy metodą drip. Wyrafinowane ekspresy do espresso z możliwością szczegółowej personalizacji ustawień również zyskują na popularności, co pokazuje, że konsumenci są skłonni inwestować w produkty, które nie tylko oferują wygodę, ale także wzbogacają doświadczenie kawowe.
Czwarta fala kawy
Eksperci coraz więcej mówią o nadejściu czwartej fali kawowej. Czym ma ona różnić się od poprzedniej? Trzecia fala przeciwstawiała się aromatyzowanym napojom, które były nadmiernie skomercjalizowane. Jednocześnie stawiała na piedestale kawę rzemieślniczą, którą powinniśmy pić z szacunkiem i uwagą. Czwartą falę zawdzięczamy w dużej mierze pokoleniu Z, które ma dość pretensjonalnego podejścia i traktowania kawy zbyt poważnie. Nie oznacza to, że rezygnujemy z jakości, ale dajemy sobie więcej przestrzeni na eksperymentowanie ze smakami. W czwartej fali postuluje się odejście od konserwatywnego picia wyłącznie jednego gatunku kawy, przygotowywanej wyłącznie jedną metodą.
W tym roku możemy także spodziewać się dalszej popularności cold brew, tym razem w nieco bardziej kreatywnych wersjach i z wykorzystaniem innowacyjnych metod ekstrakcji. Wysoka inflacja spowoduje również, że wiele osób zdecyduje się na samodzielne przygotowywanie kawy w domowym zaciszu. Konsumenci będą jednak szukać jak najlepszych wrażeń, dlatego w domach zagoszczą na stałe luksusowe urządzenia, różne smaki syropów oraz napoje roślinne.